روانشناسی نابهنجاری
مریم عاقل مسجدی؛ هانیه کیانی مطلق
چکیده
کووید 19، سرعت انتشار و همچنین درصد مرگ و میر بالایی را از خود نشان داده است. این بیماری وضیعت سلامت روان افراد درسطوح مختلف جامعه را در معرض مخاطره قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه فرانگرانی، نشخوار ذهنی و تحریفهای شناختی در بهبودیافتگان کووید 19 و افراد عادی بود. پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ...
بیشتر
کووید 19، سرعت انتشار و همچنین درصد مرگ و میر بالایی را از خود نشان داده است. این بیماری وضیعت سلامت روان افراد درسطوح مختلف جامعه را در معرض مخاطره قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه فرانگرانی، نشخوار ذهنی و تحریفهای شناختی در بهبودیافتگان کووید 19 و افراد عادی بود. پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بهبود یافتگان کووید 19 و افراد عادی مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان تنکابن در بازه زمانی تیر و مرداد 1400بودند که از این بین 120 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسش نامه فرانگرانی، (MWQ)مقیاس پاسخهای نشخواری (RRS) و پرسشنامه تحریفهای شناختی (CDS) بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS-24 استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین فرانگرانی، نشخوار ذهنی و تحریفهای شناختی در دو گروه بهبود یافتگان کووید 19و افراد عادی تفاوت وجود دارد و بهبود یافتگان کووید 19، فرانگرانی، نشخوار ذهنی و تحریفهای شناختی بیشتری نسبت به افراد عادی از خود نشان می دهند. براساس نتایج حاصل از این پژوهش که بیانگر بالاتر بودن سطح نشـخوار فکـری، تحریف شناختی و فرانگرانی در بهبودیافتگان کووید 19 می باشد می توان جهت کاهش این متغیرها از آمـوزش راهبردهـای سـازگارانه مقابلـه بـا فرانگرانی، نشخوار فکری و تحریف شناختی به افراد بهبود یافته استفاده نمود.
روانشناسی اجتماعی
نرگس حاج ابوطالبی؛ شهره قنبری؛ بهاره رسولیان؛ مریم عاقل مسجدی
چکیده
خانواده اولین نهاد اجتماعی است که با ازدواج به وجود میآید .از ویژگیهای بارز یک ازدواج موفق می توان به صمیمیت بین همسران اشاره کرد. هدف پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با صمیمیت زناشویی در دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران بود. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود، و جامعه آماری ...
بیشتر
خانواده اولین نهاد اجتماعی است که با ازدواج به وجود میآید .از ویژگیهای بارز یک ازدواج موفق می توان به صمیمیت بین همسران اشاره کرد. هدف پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با صمیمیت زناشویی در دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران بود. پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود، و جامعه آماری تمام دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر متاهل دانشگاه آزاد واحد تهران شمال به تعداد 150 نفر انتخاب شدند. به منظو جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه صمیمیت زناشویی (MIQ) ، پرسنامه خودکنترلی (SCQ) و پرسشنامه چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها از روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب 92، 69 و 92 درصد گزارش شد. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به کمک نرم افزار SPSS23 استفاده شد. نتایج نشان دادکه بین صمیمیت زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکنترلی در دانشجویان زن متاهل رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین صمیمیت زناشویی و خودکنترلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. افزایش حمایت اجتماعی و خودکنترلی می تواند سبب افزایش برخی از ابعاد صمیمیت زناشویی گردد
روانشناسی اجتماعی
عاطفه زراست وند؛ راحله فیروزی؛ مریم عاقل مسجدی
چکیده
کمتوانیذهنی کودک میتواند اثرات منفی بر سلامت روانی والدین بگذارد. یکی از متغیرهایی که میتواند در مادران کودکان کمتوانذهنی متاثر از وضعیت کودک به وجود آید، دیدگاهگیری اجتماعی است. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش زوجدرمانی کوتاهمدت به شیوه خودتنظیمی و معنویتدرمانی بر دیدگاهگیری اجتماعی مادران با کودکان ...
بیشتر
کمتوانیذهنی کودک میتواند اثرات منفی بر سلامت روانی والدین بگذارد. یکی از متغیرهایی که میتواند در مادران کودکان کمتوانذهنی متاثر از وضعیت کودک به وجود آید، دیدگاهگیری اجتماعی است. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش زوجدرمانی کوتاهمدت به شیوه خودتنظیمی و معنویتدرمانی بر دیدگاهگیری اجتماعی مادران با کودکان کمتوانذهنی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای دانشآموز کمتوانذهنی در منطقه 14 تهران بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه زوجدرمانی کوتاهمدت به شیوه خودتنظیمی (10 نفر)، گروه معنویتدرمانی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه دیدگاهگیری اجتماعی بود و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چندمتغیره و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-24 تجزیه و تحلیل گردید. تحلیل دادهها نشان داد هر دو روش آموزش زوجدرمانی کوتاهمدت به شیوه خودتنظیمی و همچنین آموزش معنویتدرمانی بر دیدگاهگیری اجتماعی مادران با کودکان کمتوانذهنی موثر است. همچنین نتیجه مقایسه دو روش بیانگر آن بود که معنویتدرمانی اثربخشی بیشتری نسبت به زوجدرمانی کوتاهمدت بر دیدگاهگیری اجتماعی مادران با کودکان کمتوانذهنی دارد. با توجه به اثربخشی زوجدرمانی کوتاهمدت و معنویتدرمانی در دیدگاهگیری مادران دارای فرزند کمتوانذهنی، میتوان از این دو شیوه برای بهبود مهارت دیدگاهگیری مادران دارای فرزند کمتوانذهنی و یا سایر اختلالات استفاده کرد.